home

Quer consoleboot

In opdracht van een klant zijn we bezig met een redelijk project, namelijk een 25ft Quer consoleboot. 

Deze boot is afkomstig uit Spanje en werd standaard aangedreven door een 210pk MerCruiser 4,3 V6 met Bravo 2 staartstuk, maar omdat de eigenaar er iets bijzonders van wil maken gaan we deze boot drastisch onder handen nemen. We zullen de vorderingen op deze pagina bij houden.

 

Een greep uit de modificaties die tot nu toe op de planning staan:

  • V6 vervangen voor de custom build 8,1 liter V8 (c.a. 600pk) die eerder in onze Checkmate zat.
  • Staartstuk en transom Kawasaki groen poedercoaten en meteen alle lagers, rubbers, sensoren etc vervangen.
  • Open uitlaten monteren
  • Binnenvloer eruit zagen en romp verstevigen, spanten vervangen etc.
  • Rondzit voorin zo veranderen dat er 4 of 5 uitneembare LPG tanks in passen
  • Alle bedrading en elektra vervangen
  • Alle instrumenten vervangen
  • Schakelkast vervangen
  • Fishmaster tower monteren
  • Buitenkant van boot compleet wrappen in antraciet en Kawasaki groen

 

De boot is inmiddels helemaal leeg en staartstuk en transom zijn gedemonteerd om gestraald en gepoedercoat te worden.
 

foto #1foto #2foto #3

Update 05-02-2015

Transom en staartstuk zijn terug en mooi groen geworden. Staartstuk zit weer in elkaar met nieuwe keerringen en nieuwe olie. Transom word voorzien van nieuwe (glij)lagers, nieuwe bouten, nieuwe trimsensoren, nieuwe water inlaatslang, nieuwe bellows, nieuw gimballager, nieuwe keerringen enz. zodat alles zometeen weer zo goed als nieuw is. Ook de trimcilinders worden voorzien van nieuwe keerringen.

Op de foto's ziet u de staart en de transom assy in opbouw. Op de laatste foto zit er weer een deel tegen de boot aan en zijn ook de open uitlaten te zien.
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5

Update 28-02-2015

Transom en staart zijn inmiddels helemaal klaar en ook de tips voor de open uitlaten zitten in de spiegel.

Klant heeft zelf bij ons de boot helemaal leeggehaald en de vloer eruit gezaagd. Daaronder troffen we een nogal vreemde constructie.. De dwars spanten lijken superdik, maar in werkelijkheid zijn het aleen een binnenste en buitenste lapje polyester met NIETS! ertussen!! Hol dus... Op de foto's is te zien dat deze holle spanten allemaal wel in meerdere of mindere mate kapot of gescheurd zijn.

Nu gaan we de holle spanten vervangen voor spanten van watervast multiplex en daaroverheen nieuw polyester.
 

foto #1foto #2foto #3foto #4foto #5foto #6

Update 17-06-2015

Hij is weer terug!

De eigenaar van de Quer heeft de afgelopen maanden zelf flink gewerkt aan nieuwe (en méér) spanten. Deze zitten er inmiddels allemaal in. Voordat de nieuwe spanten erin gingen is eerst ook nog de romp aan de binnenkant in zijn geheel zo'n 5mm 'opgedikt' ! Ook de motorfundatie is vernieuwd en alles ziet er zeer solide uit. Een goede basis voor die monsterlijke V8!

Volgende stap is nu meten hoeveel hoogte de motorfundatie nog nodig heeft zodat de eigenaar de spanten en natuurlijk de motorfundatie van de laatste lagen polyester kan voorzien, en daarna kan het mooie werk beginnen; Opbouwen! De binnenvloer zal pas worden gemonteerd als alle kabels, leidingen en elektra op hun plek zitten. Uiteraard zullen we er ook voorzieningen in maken die het in een later stadium eenvoudig maken om eventueel extra kabels of leidingen onder de vloer door te leggen.

Uiteraard weer wat foto's:
 

 

foto #1foto #2foto #3foto #4