Dit is een Baja 38 Special. Deze boot is door de huidige eigenaar aangekocht met vorstschade aan de motoren. De boot wordt aangedreven door 2 MerCruiser 502 (8,2 liter) V8 MPI motoren van 415 pk per stuk met Bravo II staartstukken.
Tijdens de eerste (korte) testvaart bleek al snel dat bij de beide motoren water in de olie kwam. Nader onderzoek wees uit dat beide motoren kapot waren door vorst. Beide motoren hadden scheuren in het onderblok welke zichtbaar werden na demontage van het inlaatspruitstuk. Helaas is zo'n schade niet te repareren. Ook alle 4 de uitlaatspruitstukken hadden de vorst niet overleefd. Gelukkig zijn de cilinderkoppen en inlaatspruitstukken wel heel gebleven.
Omdat de motoren nog maar zeer weinig draaiuren hadden en maar erg kort hadden gelopen na de ontdekking van het water bij de olie, is er in overleg met de klant voor gekozen om niet 2 nieuwe onderblokken, maar slechts de 'behuizing' (ook wel case genoemd) te vervangen. Dit betekend dat de krukas en de zuigers worden overgezet in nieuwe lege behuizingen om zo weer een compleet onderblok te vormen. Lagers, krukas en zuigers bleken nog in nagenoeg nieuwstaat dus dat is verder geen probleem.
Dus hebben we in de VS 2 nieuwe cases besteld (uiteraard origineel van GM Performance) met alle benodigde pakkingen e.d. Ook zijn er 4 nieuwe uitlaatspruitstukken besteld en gemonteerd.
Vooral het schoonmaken van alle delen was een tijdrovend karwei. Het water/oliemengsel (wel 20 liter per motor!) is redelijk taai. Het doorspoelen van delen zoals krukas, leidingen, klepstoters e.d. is echt monnikenwerk.
Hieronder hebben we d.m.v. foto's de vorderingen van de werkzaamheden aan motor nr1 bijgehouden. De werkzaamheden aan motor nr2 waren natuurlijk exact hetzelfde.
Toen de boot weer gereed was hebben we er uiteraard mee proefgevaren. Boot liep een goede 95 km/h op de GPS en dat is precies weer volgens de specificaties.